آموزش, تین کلاینت, مینی کامپیوتر

تفاوت تین کلاینت و مینی پی سی

تین کلاینت یا مینی پی سی، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ بیشتر افرادی که می‌خواهند سیستم قدیمی را با یک دستگاه کوچک و کاربردی تعویض کنند، با این سؤال روبه‌رو می‌شوند. اطلاع یافتن از پاسخ این سؤال و جمع‌آوری اطلاعات مربوطه به اشخاص کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری بهتری در این باره داشته باشند. اگرچه تین کلاینت و مینی پی سی از لحاظ اندازه، ابعاد و پرکاربرد بودن دارای شباهت زیادی هستند، اما در مقابل تفاوت‌های مهمی دارند که هر یک می‌تواند بر تصمیم شخص تأثیر بگذارد. به همین دلیل در ادامه این مطلب پس از اطلاع دقیق درباره خصوصیات هر کدام، به بررسی تفاوت‌ تین کلاینت و مینی پی سی خواهیم پرداخت.

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینتتین کلاینت (Thin Client) نوعی کامپیوتر یا دستگاه کوچک مبتنی بر سرور است که دارای توانایی عملکرد مستقل هم می‌باشد. تمرکز تولیدکنندگان این دستگاه بر موضوعاتی مثل وزن سبک و اندازه کوچک، بهبود امنیت و سرعت بالا بوده است. از آنجایی که تین کلاینت‌ها در میان مشاغل گوناگون دارای محبوبیت بسیاری هستند، برندهای معتبری به تولید انواع آن پرداخته‌اند. از دیگر خصوصیات این دستگاه‌ها چنین موارد پراهمیتی هستند:

  • تین کلاینت در حالت مبتنی بر سرور تمام پردازش‌ها را بر روی سرور مرکزی انجام می‌دهد.
  • این دستگاه از بعضی از سیستم عامل‌های لینوکس، یونیکس و ویندوز پشتیبانی می‌کند و به این طریق می‌تواند عملکرد مستقلی داشته باشد.
  • بسیاری از تین کلاینت‌ها قابلیت دانلود نرم‌افزار و ذخیره‌سازی محلی ندارند و در نتیجه امکان خراب یا ویروسی شدن آن‌ها به حداقل ممکن می‌رسد.
  • این دستگاه‌ها دارای کاربردهای بسیار متنوعی هستند. خیلی از مشاغل و کسب‌وکارها مثل کارهای اداری، ثبت اطلاعات، مراکز درمانی، سازمانی، امور آموزشی و فرهنگی توسط تین کلاینت به انجام می‌رسند.
  • جهت مدیریت کاربران با تین کلاینت تنها باید سرور مربوطه را مدیریت کرد.
  • این دستگاه دارای قطعه فن نیست و به اصطلاح Fanless است که باعث عدم ایجاد آلودگی صوتی می‌شود.
  • قطعات و سخت‌افزارهای تین کلاینت به نسبت کامپیوترهای شخصی بسیار کمتر است. در نتیجه نگهداری از آن‌ها به دلیل امکان پایین خرابی، هزینه کمتری می‌طلبد.
  • به‌روزرسانی، راه‌اندازی و کاربری تین کلاینت‌ها ساده است و اکثر افراد آن‌ها را به‌راحتی انجام می‌دهند.
  • سرعت این دستگاه در مقایسه با بسیاری از کامپیوترهای شخصی و قدیمی بهبود چشمگیری یافته است و از سرعت بالایی برخوردار می‌باشد.
  • هزینه و قیمت تین کلاینت باکیفیت به صرفه است و بعضی از آن‌ها در حالت زیرو کلاینت هم استفاده می‌شوند.

این ویژگی‌ها اصلی‌ترین عواملی هستند که تین کلاینت را به‌خوبی تعریف می‌کنند و حتی بعضی از آن‌ها با مینی پی سی مشترک هستند. درصورت علاقه مندی به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد تین کلاینت، پیشنهاد می‌شود به مقاله تین کلاینت چیست مراجعه کنید.

مینی پی سی چیست؟

مینی پی سیمینی پی سی (Mini PC) یا مینی کامپیوتر نوعی کامپیوتر است که تفاوت آن با کامپیوترهای شخصی در اندازه کوچک‌تر و پرکاربرد آن می‌باشد. بسیاری از مدل‌های مینی یا کامپیوتر کوچک از لحاظ ویژگی‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار نسبت به مدل‌های قدیمی مجهزتر شده‌اند. در نتیجه از توانایی بالایی در پردازش‌ها و مصارف مختلف برخوردار هستند. سایر خصوصیات مهم این دستگاه چنین مواردی را شامل می‌شوند:

  • نصب، راه‌اندازی و عملکرد انواع مینی پی سی به‌راحتی و در زمان بسیار کمی انجام می‌شود.
  • این دستگاه وزن بسیار سبک و ابعاد کوچکی دارد. به این ترتیب می‌توان آن را در میز و محیط‌های مختلف به‌خصوص محیط کار به‌سادگی قرار داد.
  • مینی پی سی از تنوع بسیار بالایی بهره‌مند است. برای مثال در میان تنوع آن نمونه‌های مینی پی سی گیمینگ از انواع پرطرفدار محسوب می‌شوند. همچنین مدل‌های حرفه‌ای آن برای مصارف سنگین مثل برنامه‌نویسی و امور گرافیکی انتخاب مطلوبی هستند.
  • این دستگاه در مقایسه با کامپیوترهای شخصی مصرف انرژی و برق بسیار محدودتری دارد. به‌طبع استفاده از آن به معنای هزینه کمتری برای نگهداری است.
  • مصرف انرژی و ابعاد محدود این دستگاه به معنای توانایی کمتر به نسبت کامپیوترهای شخصی نیست.
  • در کامپیوترهای کوچک هم مثل تین کلاینت‌ها قطعه فن تعبیه نشده است و Fanless می‌باشند. پس سروصدا ایجاد نخواهند کرد و به محیط کار آرامی منتهی می‌شوند.
  • مدل‌های با‌کیفیت این دستگاه‌ها از توانایی پردازش به‌صورت ۲۴ ساعته و طولانی مدت برخوردار هستند. در کنار این موضوع، دوام و ماندگاری بالایی به کاربر ارائه می‌دهند.
  • هزینه و قیمت مینی پی سی باکیفیت بسیار به صرفه و مناسب است.
  • کامپیوترهای کوچک اکثر نرم‌افزار‌های مورد استفاده در کامپیوتر را به‌خوبی اجرا می‌کنند. البته این موضوع تا حدود زیادی به مدل آن وابسته است.
  • این دستگاه‌های محبوب از سیستم عامل‌های لینوکس، یونیکس و مایکروسافت ویندوز پشتیبانی می‌کنند. البته بعضی از آن‌ها به انضمام این ویژگی، از قابلیت استفاده در حالت مبتنی بر سرور مثل تین کلاینت هم برخوردار شده‌اند.

این ویژگی‌ها و خصوصیات مهم مینی پی سی جوانب مختلف آن را پوشش می‌دهند. همچنین به‌سادگی ثابت می‌کنند که این دستگاه برای خیلی از افراد می‌تواند مفید و کاربردی واقع شود. البته در مقایسه با تین کلاینت هر یک دارای نقاط مثبت و منفی خود هستند که باعث می‌شود بعضی از افراد یکی را به دیگری ترجیح دهند. اطلاعات بیشتر را می‌توانید با مطالعه مقاله مینی پی سی چیست، دریافت کنید.

تفاوت تین کلاینت و مینی پی سی

تفاوت تین کلاینت و مینی پی سیبا اینکه تین کلاینت و کامپیوتر کوچک دارای نقاط مشترک بسیار مثل قیمت مناسب و ماندگاری بالا هستند، تفاوت‌های آن‌ها هم کم نیست. تفاوت تین کلاینت و مینی پی سی را می‌توان در این ۹ مورد مشاهده کرد:

  1. ماندگاری: اگرچه مینی پی سی نسبت به پی سی ماندگاری بالاتری دارد اما در مقایسه با تین کلاینت‌ها این گونه نیست. به‌صورت معمول یک تین کلاینت با درجه کیفی مرغوب نسبت به مینی پی سی دوام بیشتری ارائه می‌دهد. همچنین می‌توان گفت که دلیل این موضوع مربوط به قطعات سخت‌افزاری محدودتر و خرابی کمتر آن است که ماندگاری بالاتر را منتهی می‌شود.
  2. مصرف انرژی و برق: یکی از مهمترین تفاوت های تین کلاینت و مینی پی سی، میزان مصرف انرژی و برق آنها است هر دوی این دستگاه‌های پرکاربرد در مقایسه با کامپیوترهای شخصی و پی سی مصرف انرژی پایینی دارند اما با این حال بازهم مصرف انرژی تین کلاینت نسبت به مینی پی سی کمتر است.
  3. سرعت: وابسته به مدل و برند سازنده دستگاه، بعضی از تین کلاینت‌ها نسبت به مینی پی سی سرعت بالاتری را ارائه می‌کنند.
  4. توان پردازشی: اگر بخواهیم یک تفاوت تین کلاینت و مینی پی سی که از اهمیت بالایی برخوردار است اشاره کنیم، باید به توان پردازش این دو دستگاه بپردازیم. بسیاری از مدل‌های حرفه‌ای و قوی مینی پی سی مثل مدل کامپیوتر کوچک گیمینگ، از نظر اجرای برنامه‌ها و پردازش‌های سنگین در مقایسه با تین کلاینت از توانایی بیشتری برخوردار هستند.
  5. وابستگی: بعضی از مدل‌های تین کلاینت برای انجام پردازش‌ها نیازمند به یک سرور مرکزی هستند و به‌صورت وابسته عمل می‌کنند. در مقابل مینی پی سی ها به‌صورت مستقل پردازش می‌کنند و مثل کامپیوترهای شخصی هستند.
  6. قدرت سخت‌افزاری: معمولاً سی پی یو، هارد و رم تین کلاینت از مدل‌های ضعیفی هستند و به همین دلیل گاهی باید توان خود را از سرور مرکزی دریافت کنند اما درباره مینی پی سی این گونه نیست، بسیاری از آن‌ها وابسته به مدل و سازنده دارای سی پی یو، هارد و رم قوی‌تر و بهتر هستند.
  7. ایمنی: اکثر تین کلاینت‌ها نسبت به سایر دستگاه‌ها از جمله مینی پی سی و پی سی دارای امنیت و ایمنی بیشتری در برابر سرقت اطلاعات، ویروسی شدن و بدافزارها هستند. به همین دلیل بسیاری از مشاغل مثل سازمان‌ها و ادارات آن‌ها را نسبت به دیگر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند.
  8. تنوع در مصرف: اغلب تین کلاینت‌ها با توجه به مدل و طراحی مخصوصی که دارا هستند، بیشتر برای مصارف محدودتری مثل اداره، سازمان، آژانس، مدارس، دانشگاه، دوربین‌های مدار بسته و بعضی از مصارف شخصی و روزمره مثل تماشای فیلم و سریال استفاده می‌شوند. در حالی که زمینه و تنوع در مصرف مینی پی سی به نسبت گسترده‌تر است. کامپیوترهای کوچک از نوع حرفه‌ای علاوه بر تمامی این مصارف، برای گیمینگ یا بازی، طراحی، تدوین و برنامه‌نویسی هم مناسب هستند.
  9. مدیریت و کنترل کاربران: شاید یکی از دلایلی که مشاغل مختلف و حتی مدارس و دانشگاه‌ها به سراغ تین کلاینت‌ها می‌روند، قابلیت کنترل کاربران از طریق حالت مبتنی بر سرور است. زمانی که تمام پردازش‌ها مثل زیرو کلاینت از طریق سرور مرکزی است، کاربران نمی‌توانند دانلود و نصب نرم‌افزار‌های گوناگون را به دلخواه و جداگانه انجام دهند. به این معنا که حتی سیستم عامل وابسته به سرور است و تنها موارد محدودی را اجرا می‌کند. این ویژگی خصوصیتی است که در مینی کامپیوترها وجود ندارد. مدل‌های مینی مثل تمام کامپیوترهای شخصی قبلی به‌صورت مستقل و با سیستم عامل خود امور را پردازش می‌کنند، پس مدیریت پذیری کاربران با آن کمتر است.

این موارد کامل‌ترین خصوصیاتی را نشان می‌دهند که باعث تفاوت میان مینی پی سی و تین کلاینت شده‌اند. با این حال هر دوی آن‌ها از دستگاه‌های پرطرفدار و کاربردی به حساب می‌آیند.

مینی پی سی یا تین کلاینت، کدام را انتخاب کنیم؟

مینی پی سی یا تین کلاینت، کدام را انتخاب کنیم؟آشنایی با تفاوت‌های تین کلاینت و مینی پی سی به هر شخصی به‌صورت منحصر به فرد کمک خواهد کرد تا با توجه به این خصوصیات و انتظارات شخصی از میان این دو دستگاه یک مورد را انتخاب کند. همچنین با وجود اینکه هر دوی آن‌ها از بهترین محصولات به شمار می‌آیند، ممکن است یکی از آن‌ها عملکرد و تجربه بهتری را برای شما به ارمغان آورد.

پس با این اوصاف برای انتخاب و تصمیم‌گیری راحت‌تر درباره اینکه تین کلاینت بهتر است یا مینی پی سی، می‌توانید به‌آسانی از کارشناسان شرکت تین سیس سؤالات خود را بپرسید. این مجموعه علاوه بر ارائه مشاوره در این خصوص، بهترین کیفیت و مدل‌ها را ارائه می‌کند. تمامی این محصولات از برندهای معتبر و با مناسب‌ترین قیمت هستند. پس در صورت تمایل با فروشگاه تین سیس تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید