مینی کامپیوتر

مینی پی سی (مینی کامپیوتر) چیست؟

مینی پی سی یا مینی کامپیوتر چیست؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و لوازم مربوط به آن دیگر کمتر کسی یافت می‌شود که برای خود یک رایانه شخصی به‌خصوص در محیط کار نداشته باشد. به عبارتی تمامی کارها به این تکنولوژی وابسته هستند و این مسئله روزبه‌روز در حال رشد است.

یکی از این پیشرفت‌های قابل‌توجه ظهور مینی کامپیوتر یا مینی پی سی است که جایگزین خیلی از کامپیوترهای دیگر شده است. شاید شما هم به تعویض سیستم خود با یک مینی کامپیوتر کاربردی فکر کرده باشید، پس بهتر است درمورد آن بیشتر بدانید. شما در مقاله مینی پی سی چیست، به طور کامل با این محصول آشنا خواهید شد.

مینی کامپیوتر یا مینی پی سی چیست؟

مینی پی سی چیست؟مینی پی سی یا مینی کامپیوتر یک کامپیوتر کوچک اما کامل است که علاوه بر دارا بودن امکانات یک کامپیوتر، از قابلیت‌ها و مزایای مخصوص دیگری برخوردار است.

البته این توضیح مختصری درباره این سیستم دوست‌ داشتنی است و مسائل بسیار مهم دیگری وجود دارند که باید از آن‌ها باخبر باشید. سؤالاتی از قبیل بهترین برند مینی پی سی کدام است یا چگونه خرید مینی پی سی مطمئنی داشته باشیم، هستند که آگاهی از آن‌ها باعث خرید یا تجربه‌ای بهتر می‌شود.

برای مثال برندهای قابل‌ اعتماد و شناخته شده از جمله مینی پی سی hp، ایسوس، اینتل، لنوو و تعدادی دیگر از کمپانی‌ها کامپیوترهای کوچک مرغوبی طراحی و تولید کرده‌اند. همچنین هر کدام از این برندها و دیگر کمپانی‌ها چندین مدل مختلف برای مصارف و بودجه‌های گوناگون عرضه داشته‌اند.

پس با وجود این مسائل همراه با معرفی هفت برند معروف و معتبر برای خرید مینی کامپیوتر ارزان، به چندین نمونه باکیفیت هم برای مصارف متنوع پرداخته ایم. در ضمن خصوصیات تکمیلی مینی پی سی را هم بررسی کرده‌ایم تا اطلاعات شما درمورد آن تکمیل شود.

بررسی مینی پی سی

همان‌طور که اشاره کردیم، مینی پی سی همان کامپیوتر در سایز کوچک‌تر و با برخی امکانات بهتر است، حتی می‌توان گفت مینی کامپیوتر از نظر کارایی مثل کامپیوتر اما از نظر سهولت در جابه‌جایی مثل لپ‌تاپ است.

برخی از مدل‌های این سیستم جذاب و پیشرفته به‌راحتی پشت مانیتور شما نصب می‌شوند و فضای بیشتری به شما می‌دهند. به عبارتی جای کمتری را روی میز یا اطراف محیط کار شما اشغال می‌کنند که مزیت بسیار خوبی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که فضای کار مرتب یا نامرتب هر دو روی روحیه کاری انسان اثر می‌گذارند.

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که در صورت شلوغ بودن فضای کاری یا پر بودن اطراف شما از سیم‌ها باعث حواس پرتی و اختلال در عملکردتان می‌شود، بهترین گزینه برای شما مینی پی سی خواهد بود.

این کامپیوترهای کوچک در انواع مختلفی هستند که به دلخواه خود می‌توانید مدلی را انتخاب کنید که قابلیت ارتقاء رم و هارد را هم داشته باشد. در آن صورت حتی استفاده بیشتری هم از دستگاه خود خواهید برد.

عده‌ای خیال می‌کنند که مینی پی سی به دلیل کوچک‌تر بودن کارایی یا دوام کمتری دارد، اما درست برعکس این است! اندازه کوچک تنها به مزایای آن اضافه کرده و از چیزی کم نکرده است. در واقع بسیاری از کامپیوترهای کوچک به‌قدری قوی و حرفه‌ای طراحی شده‌اند که در برخی موارد دوام بیشتری نسبت به کامپیوترها یا حتی لپ‌تاپ‌ها دارند.

تفاوت تین کلاینت با مینی پی سی چیست؟

تفاوت مینی کامپیوتر با مینی پی سیتین کلاینت‌ها که روزبه‌روز جایگاه بهتر و ممتازتری پیدا می‌کنند از سری سیستم‌های به صرفه محسوب می‌شوند. این دستگاه مفید هم مانند کامپیوترهای کوچک توسط برخی برندهای محبوب تولید و عرضه شده است.

مجموعاً تفاوت مینی پی سی با تین کلاینت در ساختار و قطعات بیشتری است که مینی کامپیوتر دارد؛ برای مثال کامپیوترهای کوچک دارای فن و هارد هستند. همچنین مینی پی سی اصولاً دارای پردازنده قوی‌تری نسبت به تین کلاینت می‌باشد اما در نهایت تفاوت بزرگ و چشم‌گیری میان آن دو نیست و هر دو از دستگا‌ه‌ها یا مدل‌های مفید و پرکاربرد هستند. البته اگر خواهان آشنایی بیشتر با تین کلاینت هستید، می‌توانید به مقاله تین کلاینت چیست مراجعه نمایید.

بهترین مینی کامپیوتر و بهترین برندهای آن

محبوبیت داشتن و استفاده فراوان از مینی پی سی باعث شده است که کمپانی‌های بزرگ و کوچکی شروع به تولید آن کنند. میان این کمپانی‌ها یا سازندگان برندهایی وجود دارند که برای خرید انواع لوازم رایانه‌ای مخصوصاً خرید مینی کامپیوتر، بهترین به شمار می‌آیند.

انتخاب بهترین مینی کامپیوتر در میان برندهای مختلف سبب سخت‌تر شدن انتخاب برای افراد و خریداران مختلف منجر شده است. پس در نهایت نیاز به آشنایی با مزایا یا مدل برندهای گوناگون پدید می‌آید. در ادامه مواردی از برترین و مناسب‌ترین این برندها را که رنج قیمت گسترده‌ای را در برمی‌گیرند، شرح داده‌ایم.

بهترین مینی پی سی ایسوس (ASUS)

ایسوس برندی است که در خرید لوازم گوناگونی می‌توانید به آن اعتماد کنید حتی اگر بودجه محدودی داشته باشید. این کمپانی علاوه بر داشتن تجربه و خلاقیت در طراحی، تولید محصولات به‌خصوص مینی پی سی ایسوس را با درجه کیفی قابل‌اطمینانی انجام داده است.

کامپیوترهای کوچک این برند برای همه افراد با مصارف متنوع، حتی کسانی که نمی‌خواهند زیاد هزینه کنند، مناسب است.

مینی پی سی ایسوس  ASUS H410T2 I3 یکی از نمونه‌های عالی و خاص با پورت LVS است که امکان اتصال مانیتورهای تاچ را هم به افراد می‌دهد. این مینی کامپیوتر جذاب که دارای پردازنده نسل دهم اینتل می‌باشد، برای مصارف مختلف روزانه عملکرد مفیدی نشان داده است. در نتیجه در اداره یا منزل بدون مشکل می‌توانید از آن بهره ببرید.

البته اگر طرفدار برند ایسوس یا مینی پی سی آن باشید، انتخاب پرمنفعت دیگری مثل کامپیوتر کوچک ایسوس  PN40 4020-A را می‌توانید داشته باشید که علاوه بر قیمت مناسب، از مزیت مهم استفاده در طولانی‌مدت برخوردار است.

این مینی کامپیوتر بدون فن ساخته شده که امکان حذف صداهای آزاردهنده را به وجود آورده است. همچنین از چندین پورت ضروری و وزن سبک هشتصد گرمی بهره‌مند می‌باشد. قابلیت سه خروجی تصویر هم مزیتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

بهترین مینی پی سی اینتل (Intel)

مینی پی سی اینتلاینتل برندی است که همه ما تولیدات و محصولات فوق پیشرفته آن را دیده‌ایم یا حداقل آوازه آن‌ها به گوشمان رسیده است. این کمپانی فوق‌العاده در حال حاضر نمونه‌هایی از مینی کامپیوتر اینتل را ارائه کرده است که می‌توان گفت پرچمدار خیلی از کامپیوترهای کوچک هستند.

از جدیدترین و صدالبته بهترین این محصولات کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC11PAHI7 می‌باشد. این مینی پی سی ویژه همراه با داشتن پورت‌های لازم، قابلیت خروجی چهار تصویر همزمان را دارد که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. این قابلیت به معنای انتخابی عالی برای ادارات، سازمان‌ها یا حتی مدارس و دانشگاه‌ها می‌باشد.

همچنین ابعاد بسیار کوچک و وزن سبک منجر شده است که بتوان آن را در اماکن متنوع بدون دردسر جای داد. کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC11PAHI7 که از پردازنده نسل 11 و سرعت بالایی برخوردار است، مصرف انرژی مناسبی هم دارد تا پکیج مزایای خود را تکمیل کند. البته جدیدترین مدل‌های مینی پی سی اینتل را نمی‌توان در همین چند مزیت خلاصه کرد و امکانات فراوانی دارند.

بهترین مینی پی سی اچ پی (Hp)

اچ پی برندی است که در تولید هر چیزی قدم گذاشته است، اکثر موارد آن موفق و مفید بوده‌اند. مینی کامپیوتر اچ پی هم از این دسته تولیدات می‌باشد که نه‌تنها نیاز بسیاری از افراد را به سیستم برطرف کرده، بلکه با برخی قابلیت‌های استثنایی تجربه بهتری را برای آن‌ها رقم زده است. حتی کمپانی اچ پی در زمینه زیرو کلاینت هم موفق بوده است.

از مدل‌های قابل‌توجه مینی کامپیوتر اچ پی HP PRODESK 400 G6 MINI می‌باشد که در زمینه مصارف گوناگونی از قبیل حسابداری و اداری نقش مفیدی را اجرا می‌کند. شما می‌توانید حتی از این نمونه مینی پی سی در راستای کارهای گرافیکی سبک بهره بگیرید.

طراحی زیبا، سرعت مطلوب و پردازنده نسل دهم همراه با پورت‌های لازم کلماتی هستند که کامپیوتر کوچک اچ پی را به‌خوبی توصیف می‌کنند.

بهترین مینی پی سی ازراک (ASRock)

ازراک یکی از تولیدکنندگان کامپیوتر کوچک می‌باشد که مدل‌های مرغوبی طراحی و عرضه کرده است. مینی پی سی ازراک در رده نمونه‌های مقرون به صرفه قرار می‌گیرد.

یکی از بهترین مدل‌ها، کامپیوتر کوچک ازراک مدل BEEBOX-S 7100U است که از ویژگی‌های ممتازی مثل ریموت کنترل برخوردار می‌باشد. این مینی پی سی وزنی کاملاً سبک با قابلیت پشتیبانی از سه خروجی تصویر را به شما ارائه می‌دهد. ضمناً پردازنده اینتل این مینی کامپیوتر ازراک عملکرد مناسبی دارد.

بهترین مینی پی سی لنوو (Lenovo)

لنوو یکی دیگر از بهترین سازندگان مینی پی سی است که در طی سال‌ها تولید خود را ثابت کرده است. اگر به دنبال بهترین مینی کامپیوتر باشید، حتماً باید مینی پی سی لنوو را هم در نظر بگیرید.

کامپیوتر کوچک لنوو مدل ThinkCentre M920X یکی از نمونه‌های مخصوص مینی کامپیوتر است که با اعتماد به آن تجربه‌ای کم‌نظیر را برای خود رقم زده‌اید.

این سیستم جذاب که دارای پردازنده مطلوبی است در کنار طراحی جمع‌وجور، از چندین پورت ضروری و کاربردی پشتیبانی می‌کند تا شما استفاده حداکثری از آن داشته باشید.

بهترین مینی پی سی نت کامپیوتر (Netcomputer)

نت کامپیوتر کمپانی یا برندی است که هنگام خرید تین کلاینت یا مینی پی سی بهتر است آن را هم در نظر داشته باشید. کامپیوتر کوچک نت کامپیوتر مدل J4125-2LC وزن سبک و ساختار آلومینیومی زیبایی دارد. همچنین این مینی پی سی از مصرف انرژی پایینی در کنار دو پورت شبکه LAN برخوردار است. قدرت پردازشی بالا هم آن را برای ادارات و مصارف متنوع گزینه‌ای ممتاز می‌کند.

بهترین مینی پی سی مسترتک (Master tech)

مینی کامپیوتر چیستمسترتک یکی دیگر از سازندگان بهترین مینی پی سی می‌باشد که مدل‌هایی با رنج قیمت بالا و پایین ارائه داشته است.

کامپیوتر کوچک مسترتک مدل MP500A-C582B طراحی شکیل و حافظه داخلی دو ترابایتی دارد که آن را نسبت به بسیاری از مدل‌های دیگر برتری می‌بخشد. این سیستم چندین پورت لازم را همراه با قابلیت رزولوشن  4K پشتیبانی می‌کند. قیمت مناسب مینی کامپیوتر مسترتک در کنار امکانات ویژه‌ای که دارد آن را برای نیازهای متفاوت از مصارف تجاری و آفیس تا خانگی بافایده کرده است.

تمامی این هفت برندی که نام بردیم از برترین‌ها در تولید و ارائه مینی پی سی هستند، پس شما می‌توانید با خیالی آسوده به هر کدام از آن‌ها اعتماد کنید.

همچنین از پردازنده چهار هسته‌ای اتم این سیستم خیلی کارها بر می‌آید. در ضمن با این امکانات پیشرفته شما را از خرید یک تلویزیون هوشمند بی‌نیاز می‌کند و تمامی این جذابیت‌ها تنها در یک کامپیوتر کوچک 54 گرمی جا شده‌اند!

پس با بررسی چنین موضوعاتی می‌توان با اطمینان گفت که خرید مینی پی سی، یک خرید کاملاً اقتصادی و به‌جا است.

مهمترین مزایای مینی پی سی چیست؟

پس از بررسی ویژگی‌های هر مدل از بهترین مینی کامپیوتر، نوبت به بررسی کلی همه مدل‌ها با مزایای آن‌ها می‌رسد. البته امکان دارد که چنین مواردی در برخی نمونه‌ها حتی بهتر هم باشند اما مجموعاً کامپیوترهای کوچک این موضوعات را شامل می‌شوند:

  1. اندازه و سایز مناسب: اولین چیزی که با نام مینی پی سی به ذهن می‌رسد، اندازه و سایز کوچک آن است. همان‌طور که اشاره کردیم این مشخصه باعث می‌شود جای دادن آن در هر مکانی راحت‌تر باشد.
  2. ظاهری زیبا: جمع‌وجور یا کوچک بودن مینی پی سی به منحصر به فرد بودن آن منجر شده است. این سیستم دوست‌داشتنی به میز و محل کار شما جلوه‌ای تازه می‌بخشد یا به عبارتی پرستیژ آن‌ها را بالا می‌برد.
  3. عملکرد مطلوب: اندازه این کامپیوتر قوی به هیچ وجه دلیلی بر عملکرد یا کارایی کمتر نیست! اکثر مینی کامپیوترها وابسته به مدل یا برندی که دارند، پردازش و کارایی شایسته‌ای از خود نشان می‌دهند.

در ضمن عدم وجود فن در برخی محصولات باعث کارایی بهتری هم شده است. نمونه‌های بسیاری از کامپیوترهای کوچک مثل بعضی مدل‌های اچ پی قابلیت استفاده ۲۴ ساعته دارند.

  1. تولیدشده توسط بهترین برندها: محبوب‌ترین و معتبرترین برندها از جمله ایسوس، مینی کامپیوترهای گوناگونی تولید کرده‌اند. این مسئله نه‌تنها به مدل‌های مختلف مطابق نیازهای متفاوت منتهی شده، بلکه کیفیت‌های متنوعی را هم در بازار موجود کرده است.
  2. تنوع بالا و گسترده: زمانی که چندین و چند برند قابل‌اعتماد شروع به تولید یک محصول کنند، در نهایت تنوع بالایی در بازار در اختیار مردم قرار می‌گیرد. پس هر کسی با هر مصرفی چه وب‌گردی و چه انجام کارهای گرافیکی، می‌تواند به‌راحتی مدل موردنیاز و دلخواه خود را پیدا کند.

در نتیجه جایی برای نگرانی باقی نمی‌ماند، به‌خصوص هنگامی که تمامی ویژگی‌ها را در کنار هم بگذاریم و باهم بسنجیم. برای مثال تنوع گسترده مینی پی سی این امکان را به وجود می‌آورد که مدلی بر روی مانیتور نصب شود یا مدل دیگری روی میز گذاشته شود. مجموعاً محدودیتی برای انتخاب وجود ندارد، حتی اگر مینی پی سی گیمینگ بخواهید.

  1. قیمت یا تعرفه‌های منصفانه و به صرفه: هزینه‌های به صرفه مینی کامپیوتر هم که به دیگر مزایا اضافه می‌شود، محبوبیت آن را نسبت به قبل چندین برابر می‌کند. حتی با در نظر گرفتن امکاناتی مثل سی پی یو قوی، هاردهای قابل ارتقاء، پشتیبانی از چندین خروجی تصویر و چنین مسائلی بازهم این قیمت‌های به صرفه وجود دارند.

در نهایت حتی اگر به انجام کارهای سنگین حسابداری و گرافیکی نیاز داشته باشید هم می‌توانید مدل دلخواه را یافت کنید.

 خرید مینی پی سی

مینی پی سیمزایای پرکاربرد و جالب مینی کامپیوتر باعث می‌شود که اشخاص مختلف چه در محل کار یا چه در منزل خود نیاز به یک مینی پی سی را حس کنند. زمانی که بحث تعویض سیستم قدیمی با یک کامپیوتر جدید و صدالبته بهتر باشد، همواره کامپیوترهای کوچک گزینه‌ای عالی خواهند بود.

حتی اگر قصد شما خرید مینی کامپیوتر ارزان باشد، بازهم مشکلی وجود نخواهد داشت و می‌توانید به‌آسانی مدلی باکیفیت و مطلوب پیدا کنید. برای مثال کامپیوتر کوچک اینتل COMPUTE STICK STK1A32SC یکی از نمونه‌هایی است که این حرف را ثابت می‌کند. سایز بسیار کوچک و قابلیت‌های بسیار بزرگ این مینی کامپیوتر اینتل شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

نتیجه‌گیری در مورد مینی پی سی

درست است که در خیلی مواقع نمی‌توان با اطمینان کامل درباره رایانه‌ها یا لوازم مربوط به آن‌ها نظر داد اما بررسی مینی پی سی و قیمت آن نشان می‌دهد که از بهترین‌ها در این صنعت می‌باشد.

حتی اگر بخواهیم کامپیوتر کوچک را نسبت به لپ‌تاپ یا دیگر کامپیوترها بسنجیم، بازهم می‌توان گفت که این دستگاه خیلی از مزایای هر دو را در خود جای داده است.

برای مثال نمونه‌ای مانند کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC11PHKI7CAA به‌خوبی ثابت کرده است که عملکرد وابسته به اندازه نیست و وابسته به مشخصات است. این مدل مینی کامپیوتر با نام رمز Phantom Canyon  توانایی انجام خیلی از کارها را دارد و گیمینگ از موارد اصلی آن محسوب می‌شود.

پردازنده قوی اینتل core i7 نسل 11 هم نشان می‌دهد که شما به‌راحتی می‌توانید سنگین‌ترین کارها را از این دستگاه انتظار داشته باشید. برای مثال اجرای نرم‌افزارهای 3D max ، premier، رندرینگ، محاسبات سنگین و حتی انجام کارهای برنامه‌نویسی با این مینی پی سی اینتل به‌آسانی امکان‌پذیر شده‌اند.

پس نمونه‌هایی از مینی پی سی قابلیت انجام کارهایی را دارند که برخی لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترها ندارند! این مسئله مهر تأیید بر این دستگاه می‌زند، البته نباید نقش برند و مدل را در عملکرد فراموش کنید.

در نتیجه پس از دیدن و آشنایی با تمامی این مدل‌های جذاب و دوست‌داشتنی می‌توان با اطمینان گفت که مینی پی سی یکی از بهترین‌ها یا حتی بهترین سیستم موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید