دنیای تکنولوژی

تولید چیپ 2 نانومتری، چتر نجات دنیای فناوری

تولید چیپ 2 نانومتری

نانومتر کمتر، عمر باطری بیشتر و مصرف انرژی کمتر

شرکت آی‌بی‌ام، غول دنیای تجهیزات سخت‌افزاری کامپیوتری، روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت (۶ مه) اعلام کرد موفق شده است یکی از بن‌بست‌های تولید محصولات فناوری را بشکند و اولین تراشه ۲ نانومتری جهان را تولید کند.

این تراشه‌ها نقشی اساسی در سرعت کامپیوترها دارند و هرچقدر کوچکتر باشند انرژی کمتری مصرف می‌کنند. با این حال برای سال‌هاست که روند کوچک‌‌تر کردن آن‌ها کند شده و شرکت‌های فعال در این زمینه با سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی تلاش می‌کنند به نسخه‌ای ریزتر از این تراشه‌ها دست‌ یابند.

پردازنده های اینتل که در مینی کامپیوترها و لپ تاپ ها استفاده میشود نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در صورتی که به نانومتر پایین تری دست پیدا کنند باعث کاهش گرمای لپ پات،کامپیوتر کوچک میشود و هر دستگاهی که cpu onboard داشته باشد.

به عنوان مثال پردازنده های نسل 10 اینتل (Comet Lake) 14nm دارند مانند کامپیوتر کوچک اینتل nuc10i3fnh و سری جدید نسل 11 (Tiger Lake) دارای تکنولوژی 10nm هستند، مانند کامپیوتر کوچک اینتل مدل nuc11pahi3

 

نانومترهای مختلف چیپ ها

 

آی‌بی‌ام گفته است فناوری جدید می‌تواند تا ۴۵ درصد سرعت وسائل الکترونیکی امروزی را بهبود بخشد و تا ۷۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهد. امری که می‌تواند عمر باطری‌ها را تا ۴ برابر افزایش دهد. البته فقط ibm نیست که در این زمینه موفق بوده بلکه کمپانی بزرگی مانند TSMC نیز موفق به تولید آن شده است.

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند امروزی از تراشه‌های ۷ نانومتری استفاده می‌کنند و کاهش چشمگیر اندازه تراشه‌ها انقلابی را در افزایش سرعت این دستگاه‌ها ایجاد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید